モノ+コトのデザイン
単純な考え方なのだけれども、それに従ってつくられたものに、複雑性があったり、深遠な意味があったりすると、いいな、いいデザインだな、と感心してしまう。
一見シンプルだけど奥が深いものにグッとくる。
そういうものをつくりたいと日々思っているけれど、なかなかできるものではない。
だから、輪島塗のフリーカップをつくろうと考えた時、簡潔で単純な考えが発端で全体ができあがるが、できたものには複雑性があり、豊潤な魅力を備えたものをつくりたかった。
所有している柳宗理のカップ(画像の白いカップ)のデザインを参考にして、唇の感触、口当たりの触感を手がかりにしたが、もうひとり参考にした建築家が北欧はフィンランドのアルヴァ・アアルト。建築家だが家具や室内装飾品もデザインしており、アアルトのガラスのフラワーベース(画像の雲形のもの)が好きになった。20代の頃、アアルトの建築が見たくてフィンランドに行った時にはじめて見たそのフラワーベースはガラスが波打っていて厚みが変化していた。その時に厚みもデザインになることを知り、教材として大小のフラワーベースを手に入れた。
それ以来、材の厚みもデザインの一部として捉えるようになり、カップの飲み口の厚みが変化すれば、当然触感もかわるだろうから、そうすれば、その日の気分の変化と触感を対応させることができ、気分と触感をデザインに取り込むことができる、その日の気分で飲み口を変えることができる。しかし、それだけでカップ全体のデザインを決めるにはまだ何か足りないと思っていた。飲み口の厚みを変えるというデザインにまだ何か意味を重ねないとカップ全体のデザインとしては軽薄すぎて成り立たないと考えた。
厚みをどう変えるかが重要で、その厚みの変化の仕方が全体の形にも関わりがないと。アアルトのように雲形にして、不連続に厚みが変わればおもしろいが、やり過ぎると単に形だけを恣意的に扱っているようになり、単に雲形にしたかっただけのようには見られなくなかった。
雲形にした時にくぼむ部分ができるから、そこをカップを持った時の手掛けとすればいい。そうすれば、形に意味ができて、形を恣意的に扱っていることにはならない。
触感や気分をデザインに取り込むことは、モノ単体では成立しないことになる。カップに液体が入り、気分で持つ所を変え、口に運び、唇に当て、触感を感じながら飲む。この一連の行為が全て伴って、カップのデザインが完結する。
モノ+コトではじめてデザインが成り立つ。
そこには、モノとしてのクオリティだけで決まらない、モノの良し悪し、高い安い、モノの価値だけで決まらないデザインの考えがあった。そこがよかった、気に入った。
使う人を巻き込んで成り立つデザイン。
この方向性で本格的に形、大きさを決めるスケッチをやりはじめた。
"Design of goods and goods"
Although it is a simple way of thinking, I am impressed that something made according to it has complexity or a profound meaning, it is a good design.
It seems simple but it comes with a deep thing.
I am thinking about making something like that, but I can not do it quite well.
So, when considering making a free cup of Wajima lacquer, a simple and simple idea will be completed at the outset, but we wanted to make something with complexity and rich charm in what we made.
Based on the design of Mr. Yoshinori Yanagi's cup (white cup of image), I made a clue as to the touch of the lips and feel of the mouth, but the architect who referred another one is Finland's Alva Aalto. Although it is an architect, I also designed furniture and upholstery, I liked Aalto's glass flower base (cloud shaped image). When I was in my 20's, the flower base I saw for the first time when I went to Finland to see Aalto's architecture was waving the glass and the thickness had changed. At that time I knew that the thickness was also a design, I got big and small flower bases as teaching materials.
Since then, the thickness of the material also caught as part of the design, if the thickness of the drinking mouth of the cup changes, of course the tactile sensation will change as well, so if the mood change of the day and the tactile sensation are corresponded You can incorporate mood and tactile sensations into your design, you can change the mouth for that day's mood. However, I thought that something was still enough to decide the design of the whole cup just by that. I thought that design as changing the thickness of the drinking mouth still does not make it too light and thin as the design of the whole cup unless something meaning is overlapped.
It is important how to change the thickness, and that way of changing its thickness is not related to the overall shape. It is interesting if it changes in thickness discontinuously like Aalto, but if it overdoes, it seems that it is arbitrarily treated only as a form, and it was not seen just like wanting to cloud shape .
When you make clouds, you will have a hollowed part, so use it as a clue when holding a cup. Doing so makes sense to the shape and does not mean arbitrarily treating the shape.
Incorporating tactile sensations and moods into designs will not be achieved by a single item. Fluids enter the cup, change the place you feel in your mood, carry it to your mouth, touch your lips, drink while feeling the tactile sensation. All of this series of actions are accompanied by the completion of the design of the cup.
The design is realized for the first time in goods + goods.
There was an idea of a design that can not be determined only by quality as a thing, good or bad of goods, high cheapness, value only by value of goods. I liked it, I liked it.
A design that consists of people who use it.
I started doing sketches to shape and size seriously with this direction.
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