感触と色と

昔、auの携帯で「MEDIA SKIN」という機種があった。携帯本体に特殊な塗料が施され、携帯を持った時の感触が「しっとり」としていたり、「さらっ」としていたりして、なるほど人の皮膚の感触みたいで、本体の素材とは関係なく塗料で皮膚を表現しているのが面白く、その機種を使っていた。

陶磁器も好きで、毎日コーヒーを豆から挽いて淹れていて、そのコーヒーを飲むカップを毎日気分で選んでいる。最近よく使うコーヒーカップは青木良太作のもの。この作家は釉薬を独自に配合して、いろいろな質感の陶器を生み出している。これが陶器かと思う程、金属質のものだったり、金彩のような色なのに一切金を使っていなかったり、化学反応を楽しむかのように釉薬を扱っていて、陶器の表現もまだまだいろいろな可能性があることを教えてくれる。

これらの例があるからという訳ではないが、フリーカップの輪島塗で人肌の感触を出すことは、決して不可能なことではないと思っている。艶があまりなく、少しだけ余計にざらつきがあり、そのざらつき感にちょっとだけムラがあればよい。もしかしたら、艶は少しあった方がしっとりとした感触になるかもしれない。

それはもしかしたら、上塗りよりも中塗りで細かい粒子を混ぜるのか。輪島に輪島塗会館という場所があり、そこに行くと輪島塗の全ての工程がわかるようになっていて、お椀を例にして、1つの工程毎に見本が、工程順に展示されている。最初、塗りの感触を人肌にしようなどと思っていない時にそれを見て、途中過程の塗りが素朴で実直な感じがして良く、この状態で留めて漆器として完成でもいいかなと思ったりもしたが、輪島塗の漆器の特色は布着せの工程も含め、その堅牢さにあるので、あくまでも輪島塗として全ての工程を経た上で、人肌の感触が実現されないと輪島塗のフリーカップとしては完成にはならないと考え直した。

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願わくば、漆塗りで人肌という感触を出して、その感触を生み出す工程が漆の色に何らかの影響を与えて、漆塗りを人肌の感触にしたから色が独特のものになった、というのならば尚よいのだが。

感触のことばかりを塗りでは考えていたので、色は全体に一色であれば良いくらいで、特に何色にしようかはなかった。ただ、使うシーンをなるべく選ばない色の方が日常の出番が増えていいのかな、そうすると白漆かな、それならば人肌の感触と合う色かな程度を考えていた。艶は人肌の感触が実現できればあっても無くてもいい。

その後、色についてぼんやりと考えている時に、漆でほとんどの色味が実現できるが色は特に無くても良い、無い方が良い、あると色に別の意味合いが出てフリーカップ自体の特色がぼやけるような気がして、漆の性質だけあればそれで良かった。だから、生漆に色粉を混ぜないでつくる半透明な漆「透き漆」を使うのはどうだろうかと思った。実際は透き漆は少し茶色らしい、だから白漆は真っ白な色粉を混ぜても真っ白にはならずベージュになるとのこと。ただ、透き漆を使う場合は下地の木地の目を見せるために使うので、輪島塗の場合、布着せという寒冷紗を貼る工程があるから木地を見せることができない。それでも私は透き漆を使って下地が見えても、デザインとしては成り立つし、スケルトン、良いのではと思っていた。

"Feeling and color"

Long ago, there was a model called "MEDIA SKIN" on au's cell phone. A special paint is applied to the mobile body, and the feeling when carrying the mobile is "moist" or as being "kidnapping", it seems like the feeling of the skin of a person to the extent, it is paint irrespective of the material of the main body Expressing the skin was interesting and I was using that model.

I also like ceramics, I am grinding coffee every day from beans, and I have chosen a cup that drinks that coffee everyday. Recently used coffee cup is AOKI Ryota's work. This writer combines the glaze independently and creates pottery of various textures. To the extent that I thought that this is pottery, it is metallic or it is a color like gold color, but I have not used any gold, I treat glaze as if I enjoy chemical reaction, expression of pottery still has various possibilities It tells us that there is.

Although it is not said that there are examples of these, I think that it is never impossible to bring out the feel of human skin with Wajima lacquer of the free cup. There is not much gloss, there is somewhat extra roughness, it is good if there is a slight unevenness in the rough feeling. Perhaps a little gloss may be a moist feeling.

Maybe it is better to mix finer particles with middle coat than top coat? There is a place called Wajima coat hall in Wajima where all the processes of Wajima coat can be understood when going there. In case of bowl as an example, specimens are displayed in order of process for each process. At first, when I do not think that it is to make the feeling of paint to human skin, I can see that it is simple and honest feeling of painting on the way, I think whether it can be completed as a lacquer ware by stopping in this state However, because the feature of Wajima-covered lacquer ware is in its robustness including the clothing process, it is completed as a Wajima-covered free cup if it does not realize the feel of human skin after all processes as Wajima coat to the last I thought that it would not be.

Hopefully, I felt the feeling of human skin by lacquer painting, the process of producing that feeling had some influence on the color of the lacquer and made the lacquer paint feel human skin so that the color became distinctive It would be even better if it is.

I was thinking about just touching the feeling, so it would be good if the colors were all in one color, so I could not make any color in particular. However, I think that the color that does not choose the scenes to use as much as possible can increase the number of daily turns, then it is white lacquer, if so it was thinking about the degree of coloring that matches the feel of human skin. Gloss may be present or absent as long as the feel of human skin can be realized.

Later, when considering colors vaguely, most of the color can be realized with lacquer but colors are not particularly necessary, there is better nothing, if there is another meaning comes out different characteristics of the free cup itself I felt blurred and it was good with that if there was only the nature of lacquer. Therefore, I thought how to use translucent lacquer "transparent sheen lacquer" which does not mix color powder with lacquer. In fact the sheer lacquer seems to be a little brown, so white lacquer does not become white but it becomes beige even if it mixes pure white color powder. However, when using clear-lacquered lacquer, it is used to show the eyes of the wooden base of the base, so in the case of Wajima-coat, there is a step of sticking cold cloth called clothing, so you can not show the wood land. Even though I could see the underlay using the sheer lacquer, I thought that it was as a design, skeleton, good.

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